tisdag 12 april 2016

Hemgjorda självvattnande blomlådor

När sommaren kommer och solen värmer upp glasverandan får man springa med vattenkannan varannan dag om man har blommor i små krukor. Det blir ju problem när man skall på semester (ferie). Jag har nu gjort egna självvattnande blomlådor (kasser) och planterat nästan alla mina blommor där i. 

  1. Jag köpte 3 plastlådor på Ö&B, ett 75 mm avloppsrör i plast i en byggbutik, och sen en påse lecakulor pluss ett par säckar planteringsjord.
  2. Först fyllde jag 7-10 cm lecakulor i botten, jag sopade bort kulorna på ett litet fält i mitten. 
  3. Sen klippte jag till ett stycke tunt nylontyg och la uppe på kulorna, tyget låg då helt i botten i mitten av lådan. Nylontyget hindrar jorden att rinna ner mellan lecakulorna och täta till dräneringen.
  4. Jag sågade till plaströret så det var lika högt som kanten på lådan och placerade det i ett hörn
  5. Fyllde så upp med planteringsjord och stoppade den lagom hårt ihop. I mitten av karet låg nu jorden helt ned i botten för att fungera som en veke som drar upp vatten från botten.
  6. Sen planterade jag, och vattnade så att all jorden var genomvåt. Sedan kan man vattna bara i röret.

Det är en poäng att lådorna är genomsiktliga, då är det lättare att veta hur mycket man skall vattna, man fyller i röret tills vattenståndet täcker lecakulorna.
Placera de högsta plantorna bak och de som hänger främst. Om jorden är genomvattnad och vattenmagasinet är fullt kan plantorna klara sig ca en vecka, det beror på temperaturen, vad för plantor man har planterat, och hur mycket bladmassa de har.

Jag har blandat mina inne-blommor med penséer (stemorsblomst) och murgröna (eföy). Jag köpte också en druvplanta som fick plats i ena lådan, jag kommer göra klätterstöd åt den när den blir längre.
Och jag hoppas på söta druvor till hösten!


Kicka på en bild för att se alla bilder i stort forma

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...