fredag 13 februari 2015

Hälsosam, enkel och läcker lunch, för dig som vill gå ner i vikt

Det går mot ljusare tider och vi kan börja glädja oss till sommarn även om det är några månader till. Det är ju nu vi skall börja förbereda os till "Beach 2015", eller hur?

Avokado innehåller hälsosamma fetter, är ganska mättande, och så smakar det läckert. Varför inte lyxa till det lite istället för att snåla på både kalorier och kronor? Det är lättare att gå ner i vikt om man lägger upp till att unna sig något gott och njuta det man äter.

Du delar avocadoen i två och tar ut stenen, sen fyller du den med cottage cheese (Kvarg) eller Creme fresh (römme). Cottage cheese innehåller ju mer protein, men båda smakar himmelsk. Så toppar man med räkor, det är allt. Inget krydder eller salt behövs. 

Tugga noga! Då känner du smaken bättre och kan njuta av den goda smaken länger. Kom ihåg, njutning är viktigt!  Dessutan hjälper du matsmältningen då viktiga enzymer i saliven (spyttet) börjar smälta maten omedelbart. Det gör att magen och tarmarna blir gladare.

Jag fick den här i present av min son, jag tyckte den såg märklig ut och det gick en stund innan det gick upp för mig hur praktisk och bra den är. Nedanför har jag gjort en kort filmsnutt för att visa hur enkelt man rensar avocados med den.

Klicka på en bild för att se större bilder










Så här gör du snabbt och enkelt en smarrig rätt:





1 kommentar:

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...