onsdag 9 juli 2014

Rosor som doftar, Buskrosor

För mig är rosen Trädgårdens Drottning. Det är sagt mycket om rosen, till exempel: "ingen rosor utan tornar" (det är ju inte helt sant längre) och likadan har jag hört många säga att: "-rosorna i dag är inte så som de var förut, för de doftar inte längre!". Jag har själv upplevt att  på några av de nya rosorna som kryssats fram har man inte lyckats få med doften.

Jag bestämde mig för att undersöka hur stor del av rosorna som doftar. Så jag tog en tur till Rosariet i Jönköping, utstyrd med mitt kamera och min näsa. Resultatet kan du se här, jag tog bara bild på de rosorna som har doft, och till min överraskning - och också till min stora glädje - så hade nästan alla doft! 

I det här inlägget finns det bara buskrosor (stjälk/klas och klättrerosor kommer i senare blogginlägg)

Klicka på en bild om du vill se alla bilder i större format (bildspel)
A Shropshire lad Austin rosgruppen


Aspirinrose Floribundagruppen


Belle Poitevine Rugosagruppen


Blanc Double de Coubert Rugosagruppen

Charles Austin
Chinatown Moderna
Chinatown Moderna (blir mer orange mot slutet av blomstringen) 


Claire Austin


Cornelia Moschatagruppen


Crocus Rose Austingruppen
Easy going


Fritz Nobis Rubiginosagruppen
Grüss an Aachen
Helenae Hybrida Honungsros


Hot Choclate Floribundagruppen

Jaqueline du Pré Moderna

Jubilee Celebration Austingruppen
Leander, Austinrosgruppen
Lichtkönigin Lucia Moderna
Maigold Spinosissimagruppen


Moje Hammarberg, Rugosagruppen
Noble Antony Austin rosgruppen


Northern Yellow Frankofurtana gruppen
Postillion Moderna


Queen of Sweden 2 Austinrosgruppen


Queen of Sweden Austinrosgruppen (lite mer utslagen)
Rhapsody in blue Floribundagruppen
Rosa Alba Celeste
Rosa Damascena Bifera, Rose de Resht


Summersong Austinrosgruppen
The Pilgrim 2 Austinrosgruppen
The Pilgrim, Austinrosgruppen
Wild Edric Austinrosgruppen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...