torsdag 3 juli 2014

Röd grönsakssaft för detox av kroppen

Om du är sjuk, eller om du behöver mer energi, eller kanske du bara är en av de ytterst få som är förnuftig och vill göra något för att hålla dig frisk - börja med "juicing"! 

Jag har hållit på med juicing ett par år nu och jag är aldrig sjuk längre, inte ens en förkylning har jag haft på flera år. Jag har en 3-4 år gammal Philips juicer, den gör jobben snabbt och bra och kostar inte skjortan. De nya modellerna är bättre, så jag kommer nog snart köpa mig en ny.

Klicka för större bilder

Till 2 personer: 3 stjälkar stjälkselleri, 1-2 äpplen, 2 små rödbetor, 10 stora morötter, 1/2 gurka

Den här saften är både god på smak och ser läcker ut. Sen så är den medicin för kroppen, och det kan de flesta behöva i dag. Jag köper 3 kartongar morötter om gången och får de till restaurant-pris. Med ett par små rödbetor i saften får man en läcker röd juice. 


Här är några av hälsoeffekterna:

Rödbetor 
Har kraftig detox-egenskaper på bl.a. tarm, lever och galla, och hjälper levern att repareras. Använd bara lite pr dag.

Mörötter (gulrot)
Skyddar och stärker synen, särskilt nattsynen, och förebygger ögonsjukdomar. (Betakaroten omvandlas i levern till Vitamin A) Morötter motverkar cancer och har använts vid svåra kroniska sjukdommar, även läkande vid mag/tarmsjukdommar. Perfekt vid faste och leverrensning. 

Stjälkselleri (Stangselleri)
Inflamationsdempande och beroligande på nervsystemet. Full av bra mineraler, sänker högt blodtryck och den skadliga kolesterolen. 

Gurka (Agurk)
Är renande och basbildande (motverkar försurning i kroppen)

Äpple
Gör smaken lite sötare, kan vara bra om man är nybörjare på "juicing". Om man inte skal ha så mycket sött hoppar man äpplen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...