tisdag 13 maj 2014

Odla eget vetegräs



För några år sedan bodde jag en vecka i Sedona, Arizona. Varje morgon spatserade jag ned i gatan till ett ekologiskt café där jag åt frukost, och då tog jag alltid en "shot" med vetegräsjuice i till maten. Vilken lyx (luksus) att kunna köpa färsk hälsojuice varje dag!
Vetegräs är en fantastisk källa till koncentrerat näring, och det är dessutom jättelätt att odla själv. Gör såhär:

Använd de plastbrett du får köttfärs eller annan kött-mat i, och fyll de med planteringsjord. Så såpass tätt med vetefrön att de nästan täcker jorden helt. Du finner ekologisk hel vete i de Hälsokostbutiker som har mat, eller på nätet. Du kan lägga över en bit tidningspapper så det håller sig mörkt och fuktigt. Eller du kan bara duscha fröna varje dag så de håller sig fuktiga.

Det skall vara ganska vått första dygnet så frön får svälla, sen lite mindre vått så de inte möglar. Kolla varje dag så det inte torkar ut.  Jag tycker det är bäst att vattna med en sprutflaska i början. När gräset har spirat ett par cm håller jag brättet under kranen och fyller upp, sen låter jag det stå och dra lite innan jag häller av överflödigt vatten.

Gräset spirar efter ett par dagar, och efter en veka är det klart att hösta. 

Här kan du läsa hur du gör en "vetegräs-shot".


Klicka på en bild för att se stora bilder












Om du inte orkar odla själv, eller om du vill ha med dig på resa kan du köpa färdigt torkat pulver.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...