söndag 11 maj 2014

Idéer från mitt trädgårdsland

Veckan efter Påsk var varm som mitt på sommarn här i Malmbäck (Småland). Jag grävde i trädgården (hagen) och trädgårdslandet (kjøkkenhagen) och solade. Det var bara glädje.Jag hann göra vår-klart i jordgubbarna med torvmull, och sådde bland annat rädisor (reddiker). Sen blev det 8 grader om dagen och et par "minusar" om natten, men som du ser har det gått bra trots kylan.
klicka för större bilder



Vi har två katter, och det är katt i vart annat hus här i samhället, så det blir bajs-grävning i rabatterna. Äckligt när man skall rensa ogräs, och Irriterande när man har sått frön och de kommer upp lite här och där, istället för där man har sått de. 
Dessutom har det varit ett problem att rådjuren äter upp jordgubbsbladen med samma de spirar om våren.

Jag fick en ljus idé och letade fram någon tjock aluminiums tråd (streng) jag hade liggande. Det är den sorten som används i högspänt linjer, det fina med den är att man lätt kan böja den med händerna. Jag borrade hål i pallkragarna och hällde i lite linolja, sen stack jag i aluminiumstråden nedi hålen och  hade plastnät över som jag knyte i både ändar. Så nu får katterna gräva annanstans och jag är jätteglad!

Kanske blir det vit fiberduk över spirorna om det blir kallt igen men än så länge är det här en bra lösning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...