onsdag 4 december 2013

Pepparkakor på gammaldags recept (oppskrift)


De här pepparkakorna bakar jag varje jul och de är jättegoda! Receptet fann jag i matbutiken för ca 40 år sedan, det var en reklamgrej för riktigt smör. Broschyren innehöll insamlade recept(oppskrifter) på Norska traditionella julkakor. 


Om du vill prova mitt recept i år, så att du kan servera riktiga pepparkakor  utan massa E-tillsatser(E-stoff) och konstigheter, så har du receptet här, det är inte svårt och degen är lätt att arbeta.

2 dl brunt socker
1,5 dl mörk sirap
1 ts(tesked) ingefära
3 ts kanel
1 ts nejlika(nellik)
1 ts kardemomma
1 ts natron(natriumbikarbonat)
150 g smör
1 egg
500 g vetemjöl
-------------------
Koka upp socker, sirap och kryddor(vänta med natron)
Ha i natron
Rör in smält smör
Tillsätt ägg och vetemjöl (sikta mjölet)
Låt degen vila i kylen över natten.
-------------------
Jag använder så mycket ekologiskt som jag får tag på, allt smakar bättre då. Man kan även byta ut lite av vetemjölet med siktad spelt(dinkelmjöl) om man vill. Använd aldrig margarin, det är inte människoföda och väldigt skadligt att äta.
Kavla(kjevle) ut degen och stick ut med pepparkaksformer.

Stek mitt i spisen(ovnen) på 200 grader C i 6-10 minuter, det varierar från spis till spis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...