måndag 3 juni 2013

Såhär gör du en fin suckulent kruka själv


Jag har haft en fantastik helg med värme, sol och fred. Det blev pyssel i trädgården och jag gjorde de här suckulentkrukorna.
Det bästa med såna är att de tål att bli glömda (torka helt). De kan pryda trädgårdsbordet i stekande sol och de kräver minimalt med underhåll.  Det ända du måste passa på är att krukan inte regnar full.
(klicka för att se hela bilden)
 
Såhär gjorde jag:

  1. Jag tittar alltid efter fina krukor när jag sticker inom Erikshjälpen, där finns alltid prisvärda fynd, och de här terrakotta krukorna kommer just därifrån.
  2. Jag la i ett tunt lager singel från infarten i botten och sen tidningspapper för att hindra jorden att rinna ner i dräneringen. Jag blandade trädgårdsjord med sand och stack ner små stiklingar från mina krukväxter. Det finns också coola miniatyr suckulenter att köpa på blomförätningar.
  3. Sen la jag i en mosaik av små fina sten på ytan. De ger en fin ökeneffekt (och fungerar som värme reservoar om natten)
  4. Jag vattnade sparsamt, och nu får krukan stå i skuggen till plantorna har slagit rot. (Om du har köpt små krukväxter i potta behövs inte det)
  5. Till slut placerade jag en groda som jag hade och en liten fe i miniatyrlandskapet.  Om du inte har sånt i dina skåp finns det mycket fint ”kruk-pynt”  i trädgårds och blombutiker i dag.
Lycka till!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...