fredag 7 juni 2013

En frukost som förlänger livet - juicing

En frukost som förlänger livet - "Juicing" Hälsan är det värdefullaste vi har. Jag vet det nu, men jag förstod det inte för jag blev utbränd och allvarligt sjuk. Vägen tillbaka till god hälsa tog tid men gav enorm kunskap, och juicing har varit en viktig bit. Orsaken till att färskpressad juice är så bra är att den är färsk, naturlig, obehandlad, utan tillsatser och full av oskadad näring. Jag tror människokroppen är gjord för att äta färsk eller minst möjligt behandlad mat. (Den är i alla fall inte gjord för att äta de kemikalier som finns i mycket av dagens mat). Näringen som finns i färska grönsaker och frukt har en form som lätt tas upp av kroppen, kroppen känner igen de naturliga ämnena och vet hur de skall brytas ner. Färskpressad juice innehåller mycket vitaminer, mineraler och spårämnen, men också enzymer som visar sig att vara mycket viktiga. Enzymerna är organiska katalysatorer som aktiverar och håller igång de livsviktiga processerna i cellerna. Mycket av det människor äter i dag är död mat, dvs mat som inte har kvar livsenergi för att den varit uppvärmd och processad och tillsatt kemikalier. Livsenergin är det som är skillnaden mellan en död och en levande kropp, med andra ord: Livet. Vad tror du din kropp mår bäst av, död eller levande föda? Jag är helt säker på att vi behöver mer mat med livskraft än det som människor flest får i sig i dag. Jag rekommenderar många av mina klienter att börja juica. I tillägg till näringen och energin så ger färska juicer mycket skonsam och effektiv rening av kroppen. Man "spolar" sina celler rena, och det behövs som regel. Med juicing kan man också få i sig stora mängder koncentrerad näring. Så juicing är ett enkelt sätt att hålla sig frisk/läka sig själv, ett sätt som är ofarligt och inte kostar skjortan, och som är välsmakande och ger en fräsch känsla i båda kropp och sinne. Jag menar att juicing är en mycket billig livsförsäkring. När det gäller kvaliteten på råvarorna: man kan ju själv välja om man vill ge sina pengar till de som använder gifter i jordbruket (samt läkemedelsbolagen) - eller om man vill gynna de bönderna som odlar ekologiska grönsaker och frukt.
Jag varierar självklart, men såhär kan min frukost se ut:
klicka för att se bättre

en bunt storbladig persilja
2  blad savojkål
en halv gurka
2 äpplen
2 apelsiner
1 rödbeta
3 morötter

Jag sköljer grönsakerna noga och skalar bara det som behövs, och jag delar upp saften i olika glas så jag kan njuta av de vackra färgerna. Rödbetor smakar faktiskt delikat, speciellt tillsammans med lite äpplen och apelsin.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...