onsdag 20 april 2016

Vår i min vinterträdgård

När man bor i Norden måste man ha en vinterträdgård (glassveranda)

...för det förlänger sommaren med många månader. 
Jag har termostat styrd värme som slår sig på om temperaturen närmar sig 4 grader om natten, och om dagen värmer en timmes sol upp rummet till behaglig rumstemperatur. Min veranda är isolerad men de kallaste vintermånadarna tar jag in planterna för att spara el. 

Men från början av mars och till slutet på oktober har jag full sommar, och dörren står öppen från köket ut till min sommriga växtoas hela dagen. Jag njuter av den härliga sommarkänslan som den fuktiga doften av jord och grön växtlighet ger.


Jag pyntar bland blommorna med små figurar som jag tycker är vackra. Den här lilla feen sitter och myser på en rund sten. Gula penseer (stemorsblomster) är planterade i vår, den gröna sukkulenten har övervintrat i krukan även om det var minusgrader i vinter. 




De här Kungsängsliljerna (ruteliljer) blommar för andra år på rad, jag hade glömt lökarna i en kruka men upptäckte de i vår när de började spira




En Grekisk gudinna vaktar mina små krukor med sukkulenter.




Liljor måste man ha. De är lätta att få till att blomma igen och igen varje år, och blommorna är stora och vackra.





Små figurer på fönsterbrädan (vinduskarmen)




Kristall-geoden hittade jag i ett skåp,  den blev  dekorativ med en liten glaserad keramikblomma som jag köpte i en blomsteraffär.




Jag la plastsäck i en gammal korg och fyllde med  planteringsjord. Blommor i korgar blir alltid jättemysigt. Penseer (Natt-og-dag), Pärlhyacint (Perleblomst), och Förgätmigej (Forglemmegei) passar bra tillsamans. 




I mina två stora teracottakrukor som jag hittade på loppis för några år sedan hade jag tomater förra året. I år har jag planterat vårblommor,  pelargoner och ett par druvplantor.




Längst bak ser du druvplanten, (Nu gläder jag mig till söta druvor till hösten), bakerst står en pelargon, och i mitten rosmarin. Främst växer en småbladig murgröna (eföy) och  en perlsukkulent  som hänger utöver kanten. 

När vi sitter på verandan på kvällen tänder jag ljus i små lyktor som finns över allt bland blommorna. Det här är en kristallykta som jag köpt på loppis. 




Dessa tre krukorna är hemgjorda och självvattnande. Jag jättenöjd med de. Här finner du beskrivning om du har lust att göra dina egna självvattnings krukor 




Vad är vackrare än en mörk pensé i solljus?




Den här fick jag av svärmor när hon flyttade. Den var lite ledsen, hade stått i ett mörkt rum med minimalt med vatten och jord. När den fick ny jord, gödning, lagom och jamn vattning och mycket ljus svarade den genast med att skicka upp flera ljusgröna skott som växte nästan lika snabbt som bambus.





Söta små  figurer i blomkrukorna ger en sagolik känsla av äventyr och mys.





Jag har valt vita gardiner (de är från Ikea, men de är verkligen läckra) De släpper in mycket ljus och ger ett ljust och lätt intryck. MItt på sommaren drar man de för för att skärma av lite för de starkaste solstrålarna. Den gamla lampan föll jag för på en antikvitets förrätning. En liten mässingslykta från loppis och andungar som jag köpte på en bensinstation i Norge.




Porslinsduva bland blommorna


Gilla om du tycker om min glasveranda.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...