lördag 1 mars 2014

Groddning (spiring) - nästan gratis vitaminer, mineraler och spårämnen

Klicka på bilderna för att göra de större

Såhär kan man göra sitt eget superfood - kosttillskott. Skaffa en groddburk eller använd en tom syltburk. Groddar är små livskrafts-fabriker som producerar miniplantor späckade med vitalenergi, vitaminer, mineraler, spårämnen och enzymer.

  1. Köp Mungbönor eller andra frön som passar för groddning(spiring) och lägg de i vatten över natten. Jag använder renat vatten som också är vitaliserat för extra superbra resultat. Man kan också använda frön från bockhornsklöver eller alfalfa, eller andra groddblandningar
  2. Skölj morgon och kväll, detta är viktigt för att det inte skall börja växa mögel (myggel) Om du har en groddburk, ställ den på skrå så vattnet rinner ut, om du har en vanligt glasburk, använd gasbinda eller annat glesvävt tyg runt öppningen med ett gummiband (strikk), och låt den stå upp och ner på skrå.
  3. Efter andra dagen är de jättegod att äta som snacks, jag tycker de smakar som socker ärter. Men man kan grodda en dag till för att få de lite större. Sen ställer man de i kylen(kjöleskapet) för att de inte skall bli för stora, för då smakar de inte så gott.

Jag använder två burkar så att jag alltid har färdiga groddar. Groddning är speciellt viktigt om våren då det är mindre mat tillgänglig som är nyskördad och full av livsenergi.


2 kommentarer:

  1. Najs skall prova detta =) Burken verkar ju relativt enkel att göra... Tack för tipset =)!!

    SvaraRadera
  2. Bara hyggligt. Nu på vårparten är det ju precis tiden för groddodling också!

    SvaraRadera

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...