söndag 23 februari 2014

Bästa sättet att få inspiration är att ta fram strykjärnet! - Visdomsord

Klicka för större bild

För mig är det att stryka kläder som är det bästa sättet att få inspiration. (För dig är det kanske något helt annat). Jag älskar att stryka kläder. De åren jag var utbränd och deprimerad använde jag strykning som terapi, haha, men det funkade varje gång. 

Av och till sätter jag på glad musik och tar några dans-steg medans jag jobbar, och andra gånger njuter jag av stillheten i huset. Om jag stryker på en lördagseftermiddag, tar jag i bland ett halvt glas röd vin och njuter medans jag stryker. Jag känner glädje när det ligger en hög (stabel) nystrukna kökshanddukar och örngott (putevar) i skåpet, och jag känner också glädje varje gång jag tar fram det från skåpet för att använda det. 



Några skrattar åt mig och tycker jag är knäpp (sprö), men det gör inget för jag har kul och blir på gott humör. Och jag har fått många av mina bästa idéer medans jag strukit kläder!

Vad för aktivitet är det som funkar såhär för dig?

Det man tycker mest om att göra uppfyller (enligt Anthony Robbins) flera av de mänskliga behoven, och just därför känner man glädje när man gör de.

De sex mänskliga behoven enligt Tony:

1. Visshet: Säkerhet att man kan undgå smärta och få glädje (man vet att man behärskar det)
2. Osäkerhet/variation: behovet för det okända, förändring(så det inte blir tråkigt/kjedelig)
3. Signifikans: att känna sig speciell, viktig, behövd 
4.Gemenskap/kärlek: en känsla av närhet eller förening med någon eller något (att man inte känner sig utanför)
5. Växt: expansion av kapacitet, förmåga eller förståelse (man blir bättre och bättre)
6. Bidrag/insats: en känsla av att tjäna, ge, hjälpa  och stödja andra (gör något nyttigt för andra)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...