måndag 2 september 2013

Husqvarna Symaskiner gjennom tidene

Jeg har bodd i Jönköpingstraktene i 7 år, men hadde enda ikke besökt Husqvarna Museet. Det er jo stor skam, så forleden tok jeg en tur dit. Man ser ikke så mye av museet fra gaten, så man blir overrasket over hvor mye de har å vise frem når man kommer inn.

Huskvarna fabrikken ble startet  i 1689 som en våpensmie (vapensmedja), men har siden utviklet seg til å produsere et mangfold av produkter, alt fra sykler og motorsykler til ismaskiner (glassmaskiner) og vaflejern.
 
Jeg var spesielt fasinert av symaskinene og alle de fine reklameplakatene.  Men jeg undrer meg over hva som skjedde rundt 1945. I tiden efter fikk nemlig maskinene plutselig et utseende som hverken var elegant eller smakfullt, mens för den tiden var alle symaskinene vakre kunstverk. Ta en titt på bildene og se selv.
 
Om du kommer til Huskvarna noen gang syns jeg absolutt du skal ta en tur på museet. Det er som en intressant reise gjennom tiden, og virkelig verdt ett besök.
 
Klikk på et bilde for å se alle bildene i stort format.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 



 

 

 

 

 

 



 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...