tisdag 18 juni 2013

Svenska bär är både superfood och raw food, och används som ett biligt och naturligt kosttillskott.

Det har de sista åren blivit populärt med raw food, dvs. rå mat som ej är uppvärmd över ca 45 grader. En annan trend är superfood, matvaror som har speciellt koncentrerad näring. Raw food och superfood överlappar av och till, som till exempel i den här produkten som jag upptäckte här om dagen. Det heter "Nypon Nässla med svenska superbär", och är ett mycket bra alternativ om man vill ha ett Svenskt helt naturligt kosttillskott.
 
Nypon är ett av de mest uppmärksammade naturliga kosttillskotten i Skandinavien och används av hundratusentals människor. Nypon har högt innehåll av C-vitamin, flavonoider, karotenoider, antocyanider och mineraler, i den här produkten används hela nypon, dvs. både det röda fruktköttet och fröna som också är mycket näringsrika.

Nässla är en av de mest näringsrika ogräsen, i gamla dagar torkade  de brännässlor i Norge och gav till sjuka husdjur. (Jag har provat detta då jag var bonde, och jag kan bekräfta att det ger friska och nöjda får). Men nässlor används även av människor som te. Det är mycket högt innehåll av mineraler i nässlor, se bara på var de växer, de väljer helst växtplatser där det är bra näringsrik jord.
 
"Nypon Nässla med svenska superbär" innehåller också en blandning av torkade och pulveriserade blåbär, havtorn, kråkbär, lingon, tranbär och svarta vinbär. Bären är plockade i Norrland och de har torkats under låg temperatur och malts till pulver. De här svenska bären är något av de mest nyttiga vi kan äta, de är fulla av vitaminer och mineraler, och de har högt innehåll av antioxidanterna flavonoider och antocyaner. Antocyanerna är  färgämnet som ger bären deras färg, så själva färgen i bären är faktiskt mycket värdefullt för kroppen.

Användning:
I smoothies, på yoghurt eller fil, på frukostblandning etc.
Tillsammans ger det här pulvret ett basbildande och näringsrikt tillskott som jag varmt kan rekommendera. Ingen konstigheter här, bara ingredienser rätt från naturen.
 
Kan beställas här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...