fredag 10 februari 2012

Earthig, att vara Jordad. Förvånande enkelt men effektfullt

Av och till är min intuition helt genial.
Jag upptäckte de här jordnings lakanen på en mässa för ett halvår sedan. Något sa mig att det var bra grejer, så jag köpte ett lakan med tillhörande sladdar och metallstav och åkte hem och installerade det i mitt sovrum, sladden ut genom fönstret och ner i jorden. Jag skall inte underslå att jag kände mig lite dum när jag höll på.
Men då jag la mig om kvällen var det helt annorlunda än till vanligt. Jag kände att jag liksom sjönk djupt ner i sängen och kroppen kändes nästan skrämmande avslappnad och slapp och jag somnade lätt och sov som en bebis hela natten. 
Sedan har jag sovit på mitt lakan och sätt att mindre och större hälsoutmaningar blitt bättre. Jag anser att Earthing produkterna är ett mycket viktigt hjälpmedel när man vill reparera sin kropp eller bara hålla sig frisk, om man inte har möjlighet att tillbringa några timmar pr dag barbent ute i naturen.
Uppfinnaren av Earthing produkterna, Clinton Ober, har samlat mycket forskning på fenomenet jordning i en bok som numera även finns på svenska. Den heter –”Att vara jordad”, med undertitel:  ”-den kanske viktigaste upptäckten för vår hälsa i modern tid.”
Boken är full med forskningsresultat på allt från stress och sömnsvårigheter, via ischias och olika inflammations sjukdomar, till idrottsfolk som får bättre återhämtning och resultat i sin idrott.
Boken Earthing är mycket intressant och förvånande, men mycket vetenskaplig och seriös, jag kan rekommendera den på det varmaste.

(Klicka på bilden för att se var du kan få tag på boken)

Earthing, grounding, eller jordning som vi säger på svenska, är en av de mest grundläggande sakerna man kan göra för att förbättra sin hälsa. Earthing är ganska enkelt att man har direkt (hud-)kontakt med jorden. När man går barfota på gräs, jord, sand, lera eller sten, eller även betong, då är man jordad, och när man badar i havet eller i en sjö är man faktiskt också jordad.

Men i vårt moderna samhälle har vi isolerat oss från kontakten med jordytan. Vi går med gummi-sulade skor, vi går ofta mestadels på asfalt när vi är ute, och inne går vi på isolerande trä eller plastgolv. Vi sover också utan jordkontakt, så tiden vi är i direkt-kontakt med Moder Jord blir nästan noll.

När vi sätter vår kropp i direkt kontakt med jorden igen (Earthing), så händer det mycket. Jordens yta är ”levande” och har obegränsat med fria elektroner, detta är ett välkänt vetenskapligt faktum även om inte så många vet om det. Men när du är i direktkontakt med jorden absorberar din kropp den naturliga, subtila energin på marken - som är de fria elektronerna, och kroppens elektriska tillstånd återställs och och stabiliseras. Kom ihåg att din kropp är ett elektrisk system, alla vet att genom hjärtat och nervsystemet går elektriska impulser.

Vi har sett att Earthing bland annat verkar reducera kronisk inflammation, och inflammation anses i dag som den primära orsaken till de flesta ”moderna” sjukdomar. Andra hälsofördelar med Earthing som vi har sätt är: bättre och djupare sömn, en känsla av att vara mer utvilad när man vaknar, reducerad smärta och stress, och högre energi. Vår erfarenhet är att Earthing påverkar vår hälsa och välmående positivt på många sätt.



1 kommentar:

  1. vill bara påpeka att de finns stenar som jordar en otroligt mycket såsom Svart turmalin. Har alltid en i fickan.. har inget lakan men har denna sten som är just stark för att jorda och ta bort negativ energi. Även mycket bra att ha nära datorer osv då den tar bort det positva ioner från elektronik

    SvaraRadera

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...