torsdag 18 juli 2013

Fjärilsmassakern

 
 
Jag var på badstranden för några dagar sedan, där var jag vittne till något som gjorde mig tämligen förskräckt.
Två barn sprang och lekte på gräsplanen, en pojke och en flicka, jag gissar de var omkring  4-5 år. De jagade fjärilar och det är väl oskyldigt. Men så hörde jag en av de säga: -”Vi dräper den! ”Och det gjorde de. Sen sprang de vidare och jag hörde de sa de ville finna fler att dräpa.  Deras pappor stod och pratade i närheten och jag tänkte att de ville nog stoppa fjäril-massakern, speciellt sedan jag visste att den ena var religiös.
Ena pappan ropade på barnen, de inte fick springa så långt bort, och jag tänkte att då kan jag väl slappna av.  Jag hörde det ena barnet invände: ”– Men vi dräper fjärilar!” .
Det var pappans svar som skrämde mig mest, han ropade tillbaka: ”- Ja men det finns många fjärilar här också!”
Jag tycker det är viktigt att lära sina barn respekt för naturen och för allt liv från de är helt små, att både insekter  och djur har ett liv som är värdefullt. Barn förstår inte allt som vuxna förstår, det är lätt att glömma några gånger.

1 kommentar:

  1. Det är viktigt att lära barnen att ta hand om naturen och dess liv,inte förstöra, skräpa ner eller vara elak mot djur kryp mm
    Vi har möjlighet till så mycket och ett fint sätt är att säga till barnen
    Är att vistas som en gäst i naturen :-)

    SvaraRadera

Isilia och Zarah pratar Hälsa

  Missa inte denna video med mig och min goda vän Zarah Öberg. Vi arbetar på helt olika sätt men vi brinner båda för att hjälpa människor at...